Monday, August 31, 2009

AZAB KUBUR SEBUAH HAKIKAT....



Sebagai umat Islam, kita mengimani rukun iman "Beriman dengan hari akhirat", yakni percaya akan kewujudan satu alam lain di akhir kehidupan sebagai manusia. Dan sebelum kita sampai ke destinasi kita yang terakhir ini, ada perjalanan yang perlu diselusuri..
Tidak dapat tidak, kita pasti akan melalui alam ini..ALAM BARZAKH!

SEBAB_SEBAB AZAB KUBUR :

Penyebab UTAMA azab kubur ialah sifat-sifat tercela yang ada dalam jiwa/diri manusia,

* Ibnu Hibban meriwayatkan sabda nabi s.a.w : "Akan diutus untuk orang kafir di dalam kuburnya 99 ular yang sangat besar(tinnin). Semua menggigit dan mematuknya hingga hari kiamat. Andai seekor sahaja dari ular ini keluar ke dunia dan meniupkan(racunnya) ke atas tanah, maka tidak satupun tumbuhan yang dapat hidup di muka bumi.

* Imam al-Ghazali berkata, "Jangan hairan dengan bilangan ular yang banyak ini. Sebab bilangan itu sebanyak bilangfan akhlak tercela yang dimilikinya seperti sombong, riyak , hasad dengki, dendam dan sifat-sifat buruk yang lain.

Penyebab azab kubur lainnya adalam namimah(adu domba), ghibah(mengumpat), dan TIDAK MELAKUAN ISTIBRA' SELEPAS KENCING. Istibra' ialah memastikan air kencing yang tersisa dikemaluan keluar dengan sempurna, yakni dilakukan dengan cara mengurut, berdehem, batuk, berjalan beberapa langkah atau lain-lainnya.

* Ibnu Hibban dan Al-Hakim meriwayatkan sabda Nabi s.a.w : "Kebanyakan seksa kubur disebabkan kerana kencing".

* Imam Hannad bin al-Sirri dalam Al-Zuhd meriwayatkan daripada seorang tabiin, 'Amr bin Syurahbil katanya,"Seseorang yang meninggal dunia , lalu malaikat datang kepadanya denagn cambuk api. Ia berkata, "Aku akan mencambukmu seratus kali".
Orang itu berkata:"Mengapa?Aku selalu menjaga diriku semasa hidup".
Malaikat tidak mempedulikan lau mencambuknya satu kali hingga kuburnya penuh dengan api. Malaikat itu lalu berkata, "Engakau pernah kencing lalu solat tanpa wuduk. dan seseorang yang dizalimi datang kepadamu namun engkau tidak membantunya".

Azab kubur juga adalah disebabkan kerana ratapan ke atas mayat. Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Umar bin al-Khattab bahawa Nabi s.a.w bersabda: "Satu mayat diseksa dikuburnya kerana ratapan seseorang ke atasnya." Para ulama mengatakan bahawa ratapan yang dimaksudkan disini adalah ratapan yang dilakukan untuk melaksanakan wasitanya untuk diratapi.

Herdikan malaikat yang diikuti dengan pukulan godam besi dikepala. Hukuman ini adalah untk orang yang tidak pernah mengambil berat tentang ajaran agama yang seharusnya menjadi panduan hidupnya di dunia.



ASTAGHFIRULLAH...........

ALLAHUAKBAR..............


RUJUKAN : SOLUSI 10

BULAN RINDU...



BULAN RINDU.......

"Ahaln Wasahlan, Ramadan!
Kau bulan kerinduan,
Hadirmu dinantikan,
penyiram jiwa gersang,
membersih dosa bersarang.

Apabila...
Malam pertamamu menjengah,
bertiup al-mutsiiratu dari Arasy,
menggerakkan pohon-pohon syurga,
terdengar sayup-sayup merdu suara,
tak pernah terdenganr oleh telinga,
berbisik si bidadari,
Kahwinkanlah daku,
dengan hamba-Mu yang berpuasa.

Pintaku,
angin mutsiiratu yang dingin,
Membelai segala kepayahan,
memujuk segala kesedihan,
menyejukkan dalam indahnya pengabdian.

Oh,Ramadhan...
hadirmu penuh keberkatan,
sarat rahsia keindahan,
melimpah nur kebaikan,
mamancar cinta ar-Rahman.

Ramadhanku,
kau bagaikan pesta ibadah,
mengajar nafsuku bermujahadah,
tiap saat terkandung hikmah,
memekar kuntuman hidayah.

Alangkah indahnya hidup,
andai malam mu kuhiasi tahajjud,
hayati al-quran penuh takjub,
zakat dihulur bersama zuhud,
amal berganda setinggi Uhud.

Ramadhan ku,
tawaran demi tawaran kau sajikan,
buat peridumu yang beriman,
membentang samudera keampunan,
bernaung kasih tiada tepian.

ramadan,
setahun ku merindu,
kau kini milikku,
hari-harimu pantas berlalu,
kuatkanlah aku ya Rahman,
mengaut segala ganjaran,
berpisah dengan keredhaan....

Nukilan : Fatimah Syarha Mohd Noordin
Novelis Sayembara Mengarang Novel Remaja DBP

Sunday, August 30, 2009

SAINS FIZIK MENEMUI ROH...



Salam Ramadhan al-Mubarak...
Alhamdulillah,Bersua kembali kita dalam laman "Tentang Kita"..
Pada kali ini,kami berminat utk berkongsi bersama anda semua tentang penemuan ahli fizik berkenaan dengan ar-Ruh@ROH. Mari kita sama-sama baca dan fahami sedikit ulasan yang disunting daripada Solusi 10 berkenaan dengan topik perkongsian kita ini.

SOLUSI 10 :
Jika semua material yang kita lihat adalah persepsi di dalam otak, jadi manusia ini hanya terdiri daripada otak semata-mata? Sekiranya kita sedang bermimpi melihat seekor burung, kita akan dikatakan bahawa kita melihat burung itu di dalam otak kita. Sudah tentu otak yang kita miliki di dalam mimpi adalah ilusi. demikian juga otak yang sedang membaca artikel sekarang, ia juga ilusi. Persoalan sipakah yang sebenarnya menerima semua persepsi ini telah dibahaskan sejak zaman Yunani. Ahli falsafah cuba memikirkan siapakah "hantu didalam mesin", "manusia kecil di dalam manusia kecil" dan sebagainya. Memikirkanpersoalan ini, kita pasti sedar bahawa "kewujudan" yang melihat, mendengar, merasa, dan menyentuh ini melampaui kebendaan, ia pastinya bukan benda atau imej. Kewujudan ini adalah ROH!!
Agregat persepsi-persepsi yang kita lohat sebagai "dunia sebenar" adalah mimpi yang dialami oleh ROH. Kewujudan bijak yang sedang membaca Solusi ini bukan himpunan atom-atom dan molekul-molekul dan reaksi kimia, tetapi ia adalah satu ROH.
Fakta yang dibentangkan kepada anda di dalam artikel ini bukanlah penemuan baru. Para ulama dan cendekiawan Islam telah mencapai realiti ini. Berdasarkan petanda yang terdapat didalam al-Quran dan hadith, mereka berjaya memahami kepalsuan dunia matriks ini. Imam Rabbani mencatatkan didalam bukunya Maktubat, seluruh alam material ini hanya ilusi dan persepsi. Kewujudan yang mutlak ialah Allah s.w.t.

Menakjubkan bukan?
Subhanallah..Allahuakbar!!!

RUJUKAN : SOLUSI 10
TELAGA BIRU

Friday, August 28, 2009

...SENYUM...



Senyum adalah salah satu bentuk bahasa tubuh.Apakah cara terbaik untuk berkenalan dengan kelompok manusia yang tidak dikenali dalam satu majlis?cukup mudah!! bawa sesuatu yang penting bersama kita iaitu"senyuman yang manis".Ingat!! wajah kita adalah perkara pertama yang dilihat oleh orang lain apabila bertemu dengan kita pada kali pertama. Senyum adalah salah satu bentuk bahasa tubuh.Apakah cara terbaik untuk berkenalan dengan kelompok manusia yang tidak dikenali dalam satu majlis?cukup mudah!! bawa sesuatu yang penting bersama kita iaitu"senyuman yang manis".Ingat!! wajah kita adalah perkara pertama yang dilihat oleh orang lain apabila bertemu dengan kita pada kali pertama.

EMPAT PANDANGAN MANUSIA....


Sebenarnya, manusia memandang apa sahaja di dunia dengan 4 jenis pandangan :

(1) Pandangan Mata
(2) Pandangan Akal
(3) Pandangan Nafsu
(4) Pandangan Mata Hati

1. Pandangan mata

Pandangan mata, sifatnya selalu menipu. Contohnya, menerusi pandangan mata, kita melihat rel kereta api semakin jauh semakin menirus. Tetapi itu sebenarnya salah. Ralitinya rel itu tetap sama. Mata kita yang tertipu. begitu juga kayu lurus yang dimasukkan separuh ke dalam air-kelihatan bengkok (sebenarnya ia tetap lurus).
Bulan dilihat indah dari jauh tetapi kita tahu sebenarnya permukaan bulan penuh dengan lopak-lopak, lubang-lubang dan benjolan-benjolan ayng tidak rata seoleh-oleh muka seorang yang berjerawat. Ya, begitulah, ramai manusia yang tertipu dengan pandangan mata.

2. Pandangan akal

pandangan akal( fikiran) pula bersifat boleh tersalah. Berdasarkan kajian Ciaudius Ptolemy ( saintis terkemuka pada zamannya), bentuk bumi adalah mendatar. Dunia ini ada penhujungnya, yang mana jika sesiapa yang berlayar sampai ke hujung dunia, dia akan terjatuh di penjuru itu. Manusia zaman itu sangat percaya kepada "pandangan akal" Ptomely hinggakan tidaka ada sesiapa yang berani belayar jauh, takut-takut terjerlus ke hujung dunia.
Manusia pada zaman pertengahan pula percaya bahawa bumi adalah pusat edaran jagatraya ( centre of universe). Tetapi kepercayaan mereka disalhkan kemudiannya oleh Galileo Galilei dan Nicholas Copernicus yang menjelaskan bumi bukanlah pusat edaran bagi jagatraya tetapi matahari.
Begitulah pandanagn akal manusia yang saling salah menyalah antara satu sama lain. Penemuan orang terdahulu dibatalkan oleh kajian orang sekarang. Kajian orang sekarang dibatalkan oleh kajian orang akan datang. Akal bersifat terbatas, maka begitulah pandangannya, juga terbatas. Justeru, pandangan akal boleh tersalah.

3. Pandangan nafsu

Pandangan ketiga ialah pandangan nafsu. Pandangan ini sifatnya melulu. Jika pandangan akal terbatas,nafsu pula selalu terbabas. tidak ada yang dilihat oleh nafsu melainkan peluang dan ruang untuk melampiaskan kejahatannya. Sesuatu yang sudah cantik pada pandangan orang lain dipandang sebagai buruk dan keji kerana tidak mengikut selera nafsunya.

4.Pandangan mata hati.

Pandangan yang keempat ialah pandangan mata hati. Ini adalah pandangan yang paling tepat dan hakiki. Hati pada asalnya adalah bersih dan baik. Apa sahaja yang dilihatnya akan sentiasa memberi kebaikan dengan syarat klebersihan dan kesucian hati itu terjaga.

DIRI PADA PANDANGAN MATA HATI

Sebenarnya diri kita juga boleh dilihat dengan empat pandangan. Cuba bayangkan, kita di hadapan cermin. Bila kita memandang dengan pandangan biasa (hari-hari kita memandang begitu), kita akui itulah diri kita. Kemaskan rambut, betulkan tudung atau rapikan baju, lalu kita berlalu. Itulah pandangan mata biasa. Tetapi ada orang yang melihat dirinya dengan pandangan akal. Bagaimana?

Dengan akal fikiran, berlakulah analisa diri sendiri terhadap wajah dipantulkan oleh cermin. Ah, semakin tembam aku ini. Semakin putih wajahku. Oh, sudah ada garis-garis kedut di pelipis mata. begitulah hasil analisa akal menerusi pandangannya. Hasil pandangan itu kitapun bertindak mengurangkan berat badan, membetulkan kedudukan pakaian, mengunakan bahan kosmatik untuk merawat wajah dan berazam memulakan diet atau senaman. Begitu jugalah halnya dengan pandangan-pandangan lain yang telah disebutkan tadi.. Diri boleh melihat diri sendiri melalui pelbagai pandangan...

RUJUKAN : SOLUSI 9

FUNGSI SENYUMAN DALAM KOMUNIKASI HUBUNGAN



SENYUMAN MUDAH BERJANGKIT
Apabila seseorang melemparkan senyuman kepada orang lain, biasanya senyuman itu pasti berbalas walaupun orang yang membalas senyuman itu mungkin dalam keadaan berduka,marah,ataupun resah namun senyuman manis yang dilemparkan tidak dibiarkan begitu sahaja.Itulah kuasa yang ada pada sekuntum senyuman.
Kita perlu tahu membezakan antara senyuman yang benar-benar tulen dengan yang palsu.Senyuman yang tulen tidak hanya terukir dibibir sahaja.Ianya melibatkan semua bahagian muka terutamanya bahagian mata.Mata orang yang tersenyum dari hati dapat dilihat apabila matanya mengecil.Senyuman yang palsu pula tidak melibatkan mata.Ia hanya kelihatan seperti individu itu hanya senyum dengan bibir sahaja.
Mengapakah senyuman yang tulen mesti melibatkan mata yang mengecil?Pakar bahasa badan,Allen Pease dalam kajiannya mendapati bahagian otot manusia bergerak secara berkumpulan apabila individu merasai sesuatu perasaan.Contohnya orang yang terkejut.Matanya terbuka luas,keningnya menaik dan mulutnya sedikit ternganga.Sama juga seperti senyum.Apabila seseorang itu senyum,otot muka dan matanya bergerak sekali secara konsisten dengan otot pipinya.Dalam erti kata mudah,senyuman yang benar-benar tulen lahir daripada hati dan ia datang dengan pakej senyuman di bibir dan mata sekali.
Senyuman juga menjadi ubat yang mujarab bagi mengubati duka dihati orang yang menerimanya.

SENYUMAN MEMPAMERKAN PERASAAN
Orang yang selalu mengukir senyuman manis adalah orang yang memiliki kecantikan dan ketampanan sosial yang tinggi,senyuman mereka mampu mengetuk pintu hati orang lain secara halus.percayalah senyuman yang tulus ikhlas kepada orang yang kita sukai memudahkan kita mendekatinya,ia diibaratkan sebagai jalan pintas bagi menyatakan kita menyukainya.


Mengapa susah tersenyum??
  • tidak tahu bila masanya fikiran bawah sedar mereka patut memprogramkan perbuatan senyum itu
  • tidak tahu bagaimana caranya menampilkan apa yang dirasainya kepada orang lain
  • lebih suka memendamkan perasaan mereka
  • tidak mahu menunjukkan tanda yang kita minat berkenalan
  • tidak yakin dengan diri sendiri
  • mempunyai banyak masalah yang merungsingkan kepala

"senyuman itu dianggap manis apabila ia dilemparkan dengan perasaan terbuka dan gembira"

BAHASA SENYUM

Cara kita senyum memberikan mesej emosi kita.Kita juga dapat mengenal pasti emosi seseorang dengan cara mereka senyum.Apabila seseorang senyum tidak semestinya ia gembira.

Jenis-Jenis Senyuman

1)senyuman tanpa mendedahkan gigi

ia adalah senyum yang asas dan ia juga sebenarnya senyum pada dirinya sendiri.ia turut digelar sebagai senyum ahli politik

2)senyuman dengan mendedahkan gigi sebelah atas

senyuman dengan cara ini apabila ada pertembungan mata dengan orang lain.Ia adalah senyuman apabila seseorang bertemu dengan orang lain seperti rakan,pengikut yang rapat,atau ahli keluarga

3)senyuman dengan mendedahkan gigi sebelah atas dan bawah

senyuman jenis ini selalu dilihat apabila seseorang dalam keadaan gembira dan mata mengecil atau seolah-olah mata terpejam.

"Tindakan yang bakal dilakukan oleh seseorang biasanya lahir daripada perasaannya terlebih dahulu"

-WILLIAM JAMES-

-


MATA LAHIR VS MATA HATI...



Mengapa mata hati menafikan,
penciptaan kali kedua (akhirat),
Sedangkan mata lahir telah menyaksikan,
penciptaan kali pertama (dunia),
dengan begitu terang dan nyata??

(Setelah mereka melihat dan memerhatikan makhluk-makhluk yang Kami ciptakan itu)
maka adakah Kami telah lemah dengan ciptaan yang pertama itu (sehingga Kami tidak dapat mengadakannya semula? Tidak! Dan mereka pun tidak mengingkari kekuasaan Kami).
Bahkan mereka berada dalam keadaan keliru dan ragu-ragu tentang ciptaan makhluk-makhluk(hidup semula)dalam bentuk yang baru.. (Surah Qaf 50:15)

CELIK MATA HATI...

Pandangan mata,sifatnya menipu.
Pandangan akal fikiran pula boleh keliru.
Pandangan nafsu selalu melulu.
Pandangan yang paling tepat dan hakiki ialah....
pandangan MATA HATI...

Bermula denga celik Mata Hati..
Usaha memperbaiki diri bukan suatu suratan(destiny),
tetapi suatu perjalanan(journey). Malah tidak keterlaluan kalau dikatakan perjuangan memperbaiki diri adalah satu perjuangan nafas panjang(the long breath war). Kita akan sentiasa berubah, sama ada menjadi orang yang lebih baik atau sebaliknya. Setiap hari proses perubahan sentiasa berlaku. Jika tidak menaik, kita pasti sedang menurun.

Kata bijak pandai : "Orang yang berjaya ialah orang yang hari ininya lebih baik daripada semalam. Orang yang terpedaya, orang yang hari ininya sama seperti semalam. Dan orang yang celaka ialah orang yang hari ininya lebih buruk daripada semalam."
Di manakah kita?..

Pintu kepada perubahan diri ialah kesedaran. Kesedaran (awareness) yang dimaksudkan ialah apabila seseorang itu nampak dengan mata hati-pandanga hidup(woldview) yang sebenar. Celik mata hati inilah yang dinyatakan oleh Allah s.w.t melalui firman-Nya :

"Sesungguhnya penglihatan (mata kasar)itu tidaklah buta, tetapi yang buta ialah hati yang ada di dalam dada(mata hati)."
(Surah al-Hajj 22:46)

Orang yang celik mata hati dapat melihat arah, tujuan, jalan, bekalan, dorongan, halangan dan akhiran hidupnya, yakni menurut pandangan Allah s.w.t.

RUJUKAN&SUNTINGAN : SOLUSI 9

SKRIP KEHIDUPAN MANUSIA DARI KACA MATA PENCIPTA-NYA...



Firman Allah s.w.t : Surah al-Hajj 5

“ Wahai manusia! Jika kamu meragukan (hari) kebangkitan, maka sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitis mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu , dan kami tetapkan dalam rahim menurut kehendak Kami sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi , kemudian (dengan beransur-ansur) kamu sampai kepada usia dewasa dan diantara kamu ada yang diwafatkan dan (ada pula) diantara kamu yang dikembalikan sampai usia yang sangat tua(pikun), sehingga dia tidak mengetahui lagi sesuatu yang telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah kami turunkan air(hujan) di atasnya, hiduplah bumi itu dan menjadi subur dan menumbuhkan berbagai jenis pasangan tetumbuhan yang indah”.

SKRIP KEHIDUPAN MANUSIA DARI KACA MATA PENCIPTA-NYA :

Kehidupan manusia bermula dari alam roh. Di sana manusia tidak mempunyai jasad . tidak ada jantina, lelaki ataupun perempuan. Bagaimanakah keadaan kita pada waktu itu? Sangat sedikit yang kita ketahui tentang alam itu.

Firman Allah: ‘ Jika kamu bertanya tentang roh katakan roh itu urusan Tuhanmu. Dan tidaklah kamu mengetahui daripada ilmu Allah melainkan sedikit sekali’ .( Surah Al-Israk 17:85)

ALAM ROH :
“ Bukankah Aku ini TuhanMu? Roh menjawab, Ya kami menjadi saksi(kewujudanMu).”
Surah al-A’raf 7:172

ALAM RAHIM :
“ ….Sebaik genap 40 hari kali kedua terbentuklah segumpal darah beku. Manakala genap 40 hari kali ketiga bertukar menjadi seketul darah. Kemudian Allah s.w.t mengutus malaikat untuk meniupkan roh serta memerintah supaya menulis 4 perkara, iaitu ditentukan rezeki, tempoh kematian, amalan, serta nasibnya….”

ALAM DUNIA :
“ Dijadikan mati dan hidup bagi kamu untuk menguji siapakah antara kamu yang terbaik amalannya..”
Surah al-Mulk 67:2

ALAM BARZAKH :
“Dan (ingatkanlah) hari kami bongkar dan terbangkan gunung-ganang dan engkau akan melihat (seluruh) muka bumi terdedah nyata dan Kami himpunkan mereka (di padang mahsyar) sehingga Kami tidak akan tinggalkan seorangpun dari mereka”.
Surah al-Kahfi 18:47

ALAM MAHSYAR :
“Mereka didedahkan kepada bahang api NERAKA pada waktu pagi dan petang ( semasa mereka berada dalam alam barzakh) dan pada hari berlakunya kiamat ( diperintahkan krepada malaikat) : Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya dalam azab siksa api NERAKA yang seberat-beratnya! “
Surah Ghaafir : 40:46

ALAM SYURGA @ NERAKA :
“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dam bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari NERAKA dan dimasukkan ke SYURGA maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang yang terpedaya”.
Surah Ali Imran 31:85

Subhanallah…………….

RUJUKAN : SOLUSI 9

SENYUMAN DAN MANUSIA



Senyuman seindah suria yang membawa cahaya,
senyumlah dari hati duniamu berseri,
senyum umpama titian dalam kehidupan,
kau tersenyum ku tersenyum,
kemesraan menguntum,
senyum kepada semua,
senyummanmu amatlah berharga,
senyum membahagiakan.
dengan senyuman terjalinlah ikatan.

INSAN



INSAN.....

Takrif insan
Insan atau pun manusia ialah makhluk istimewa kerana mereka boleh berfikir mampu menerima ilmu pengetahuan,dan berkehendak.Malahan manusia adalah sebaik-baik kejadian yang dicipytakan oleh Allah S.W.T sebagaimana firmanNya dalam (surah At-tin ,ayat 4:)

Maksudnya:Sesungguhnya kami telah ciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.

Menurut ayat di atas,manusia adalah makhluk paling istimewa yang diciptakan Tuhan.

HAKIKAT KEJADIAN INSAN

Al-Quran menerangkan asal penciptaan manusia yang bermula daripada penciptaan Adam a.s dan Adam a.s itu sendiri berasal daripada tanah.Allah s.w.t berfirman:

Maksudnya:Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia daripada pati(yang berasal) daripada tanah.

Banyak ayat Al-Quran yang menceritakan proses kejadian manusia yang telah diwahyukan kepada Rasulullah s.a.w lebih 1400 tahun yang lalu dan kebenaran ini telah dapat dibuktikan oleh penemuan sains beberap abad yang lalu.

Nabi Adam diciptakan daripada tanah seperti mana firman Allah yang bermaksud:Yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dengan sebaik-baiknya dan dimulakan-Nya kejadian manusia daripada tanah.
(Surah As-Sajdah,32:ayat 7)

Dan seterusnya manusia berkembang daripada air mani sebagaimana firman Allah s.w.t yang bermaksud:
Kemudian Ia menjadikan keturunan manusia daripada saripati air yang hina(air mani) yang sedikit dipandang orang.
(Surah As-Sajdah,32:ayat 8)

Firman Allah s.w.t:
Maksudnya:ia diciptakan daripada air(mani) yang memancut ke dalam rahim yang keluar daripada tulang sulbi lelaki dan tulang dada perempuan.
(Surah At-Tariq,86:ayat 6-7)
Proses persenyawaan berlaku dengan cecair yang sedikit dan tidak dapat dilihat oleh mata kasar manusia.Al-Quran telah menerangkan dengan jelas tentang peringkat perkembangan manusia seperti dinyatakan dalam ayat di atas.Peringkat perkembangan manusia di dalam rahim ibu,iaitu persenyawaan dengan sejenis cecair,penempatan zigot dalam rahim ibu,perkembangan embrio,kemunculan organ-organ yang lain yang menjadikan manusia itu bersifat sempurna.

Firman Allah s.w.t dalam Surah Al-mukminun ayat 13-14:
(kemudian Kami jadikan pati itu (setitis) air benih pada tempat penempatan yang kukuh.Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku;lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging;kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang.Kemudian Kami balut tulang tulang itu dengan daging.Setelah sempurna kejadian itu,Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya.Maka nytalah kelebihan dan ketinggian Allah s.w.t iaitu sebaik-baik Pencipta.

Ketika usia janin 4bulan,Allah s.w.t meniupkan roh dan janin mengaku bahawa Allah s.w.t sebagai Tuhan.

PERJANJIAN MANUSIA DENGAN ALLAH S.W.T

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:Dan (ingatlah wahai Muhammad)ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari (tulang) belakang,dan ia dijadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri.(Sambil Ia bertanya dengan firman-Nya):Bukankah Aku Tuhanmu?Mereka semua menjawab:Benar!Kami menjadi saksi.Yang demikian supaya kamu tidak berkata di hari kiamat kelak:Sesungguhnya kami adalah lalai(tidak diberi peringatan)tentang (hakikat tauhid) ini.
(Surah al-A’raf,7:ayat 172)

Insan atau manusia mempunyai tanggungjawab yang wajib dilaksanakan sebagai hamba Allah.Allah menjadikan manusia dengan pelbagai tujuan dan matlamat.antaranya adalah sebagai khalifah atau pentadbir diatas muka bumi serperti mana firman Allah SWT yang bermaksud:
dan(ingatlah)ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat,"sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi"

manusia dipilih menjadi khalifah kerana manusia telah dianugerahkan keistimewaan seperti:
1)akal fikiran
-manusia dapat mengenali Tuhan dan membezakan antara yang baik dengan yang buruk.

2)berbudaya dan bertamadun
-manusia ialah mahkluk yang berbudaya dan bertamadun yang sentiasa berusaha untuk meningkatkan taraf hidup mereka

3)menjadi rasul
-Allah SWT telah melantik dari kalangan manusia untuk menyampaikan risalah-Nya

4)mempunyai fizikal
-mempunyai bentuk fizikal yang sempurna dan menarik.

5)menjadi khalifah
-manusia dilantik oleh Allah SWT untuk mentadbir dan memakmurkan bumi.

manusia dijadikan tidak lain hanya untuk beribadah kepada Allah SWT.seperti dalam firman-Nya:
dan Aku tidak ciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu.
(Surah adz-Dzariyat,51:ayat 56)
Oleh itu insan hendaklah menunaikan tanggungjawab ini dengan sempurna iaitu mengagunggkanNya tanpa menyekutukanNya dengan sesuatu yang lain dan mengatur kehidupan seperti yang dikehendaki oleh Allah SWT.

Antara tanggungjawab yang perlu dilaksanakan oleh insan adalah:

TANGGUNGJAWAB KEPADA ALLAH:
1)menyembah Allah
2)mentaati suruhan dan menjauhi laranganNya
3)bersyukur atas nikmat yang diberikan dan menggunakannya dengan sebaik-baiknya.
4)sentiasa berzikir dengan memuji-muji dan menyebut nama-nama Allah SWT sebagai tanda mengingati dan mengasihi Nya.

TANGGUNGJAWAB SESAMA INSAN:
1)memelihara hak sesama insan seperti memelihara hak-hak jiran,membantu mereka merlukan bantuan,dan menjalinkan hubungan yang baik tanpa mengira keturunan,darjat,warna kulit,dan agama.
2)sentiasa menghormati dan bertoleransi dalam kehidupan bermasyarakat.

TANGGUNGJAWAB KEPADA ALAM:
1)memakmurkan alam iaitu mengurus alam secara bijaksana seperti membuat pembangunan secara terancang dan tidak merosakkan persekitaran.
2)memelihara dan memulihara alam agartidak berlaku kepupusan flora dan fauna yang menjadi sumber makanan dan perubatan.

Secara ringkasnya dalam Al-quran Allah SWT sering mengingatkan hamba-hambaNya supaya tidak lupa kepada asal kejadian mereka;yang dijadikan daripada tanah,tetapi telah diangkat darjatnya lebih mulia daripada mahkluk yang lain.Oleh sebab itu,manusia mestilah bersyukur atas kurniaan yang telah diberikanNya.

PENTARBIAHAN ANAK-ANAK



PENTARBIAHAN ANAK-ANAK
Menurut al-Sayyid Sabiq,pentarbiahan anak ialah usaha membentuk mereka dari segi jasmani,akli,rohani,perasaan dan sosial sehingga menjadi ahli anggota yang berguna kepada masyarakat.

MAKNA TARBIAH
Dari sudut bahasa tarbiah ertinya pertambahan,pertumbuhan dan penjagaan.perkataan ini diambil daripada perkataan Robba yang membawa makna membesar.


Dari sudut istilah agama,ia bermaksud cara-cara untuk membesarkan anak dan membentuknya mengikut kaedah yang tertentu.

MAKNA ANAK

Dari segi bahasa:
anak membawa erti bayi yang baru dilahirkan.

Dari segi istilah:
Menurut perkataan Arab ia digunakan untuk anak-anak yang belum baligh(cukup umur).Dan alam kanak-kanak boleh dibahagikan kepada dua iaitu:
-sebelum mumaiyiz iaitu semenjak dilahirkan sehingga berumur tujuh tahun.Pada peringkat umur inikanak-kanak belum lagi dihitung dosanya kerana mereka belum lagi ditaklifkan untuk bertanggungjawab denga sebarang perkara.
-selepas mumaiyiz sehingga cukup umur.Menetapkan umur tujuh tahun sebagai permulaan umur mumaiyiz adalah suatu tempoh yang sudah terlalu lewat.Pada kebiasaannya seseorang itu menjadi mumaiyiz sebelum itu lagi iaitu semenjak mereka boleh membezakan antara yang baik dan yang buruk.

TEKNIK MENDIDIK ANAK



Sistem Islam tidak pernah memisahkan antara matlamat dan cara.Matlamat yang agung memerlukan cara yang baik.Demikian juga pendidikan anak-anak yang bermatlamatkan ke arah anak yang baik dan solehah.

1)menunjukkan contoh teladan yang baik
-ibu bapa hendaklah menunjukkan akhlak yang baik di rumah kerana anak akan meneladani setiap tutur kata dan perbuatan ibu bapa.Seorang anak itu adalah cerminan ibu bapanya sendiri.
2)Merangsang(targhrib) dan menakut-nakutkan(tarhib)
-anak anak hendaklah sentiasa diberi galakan melakukan kebaikan dan diberi ganjaran apabila melakukannya.Sama juga apabila seseorang anak itu melakukan kesalahan maka haruslah dihukum agar dapat menjadi pengajaran kepadanya.
3)mencontohi dan mengikuti
-taqlid nilai-nilai baik ialah mengikuti apa yang dilakuka oleo ibu bapa yang diterima oleh akal dan diyakini olehnya tetapi dia tidak dapat memberi dalil atas apa yang dibuatnya.

Ibnu Khaldun berkata:anak-anak mempelajari dengan cara mengikuti dan mencontohi lebih daripada yang diambil dengan cara nasihat dan tunjuk ajar.(Al-Muqaddimah)

4)memberi pengajaran(nasihat)
-Al-Quran menyuruh ibu bapa mendidik anak-anak dengan kasih sayang dan menunjukkan percakapan yang menunjukkan kasih sayang.
5)bercerita
Bercerita juga merupakan satu metode yang baik dalam mendidk anak-anak.cerita yang baik mampu dan diselitkan dengan pengajaran amatlah berguna dalam membentuk akhlak anak-anak.
6)membuat perumpamaan
Anak-anak juga boleh dididik dengan menggunakan perumpamaan.

SIAPAKAH YANG BERTANGGUNGJAWAB DALAM MENDIDIK GENERASI?

Dalam sebuah hadis ada mengatakan:
Sesiapa dikalangan kamu mengajar anaknya adalah lebih baik baginya daripada bersedekah setengah gantang makanan kepada orang miskin.

Pihak yang terlibat mendidik anak mengikut Islam:
1)Keluarga dan rumah yang baik dan mengamalkan ajaran-ajaran Islam
-keluarga adalah pihak utama yang memainkan peranan dalam mendidik anak.
2)Institusi sekolah yang bercirikan Islam
-sekolah yang baik mampu mendidik anak dengan acuan Islam
3)kawan-kawan yang baik
Anak-anak mudah terpengaruh denagan orang disekelilingnya terutama rakan sebaya.
4)institusi masjid
-masjid bukan hanya dijadikan tempat ibadah semata-mata malahan sebagai pusat tarbiah bagi anak-anak.

WASIAT LUQMAN AL-HAKIM KEPADA ANAKNYA


• Anakku,suruhlah orang melakukan kebaikan,tegahlah kemungkaran dan bersabarlah kamu atas segala yang menimpa.

• Anakku,janganlah engkau cinta dunia kerana engkau tidak dicipta untuk dunia dan Allah tidak menciptakan suatu pun yang lebih hina dari dunia.

• Anakku,janganlah engkau gembira dengan kesihatan yang berpanjangan dan sembunyikanlah kesusahan yang menimpamu.

• Anakku,cukuplah dengan yang sedikitdan redalah dengan apa yang kamu dapat.

• Anakku,bersahabatlah dengan orang-orang yang bijaksana dan redalah dengan apa yang mereka kata,nescaya kamu akan jadi bijaksana.

• Anakku,bercakaplah dengan kata-kata yang baik dengan orang lain dan duduklah dengan ahli-ahli zikir.

• Anakku,laksanakanlah hajat-hajat sekadar yang perlu dan elak daripada perkara yang tidak berkaitan denganmu
• .
• Anakku,banyakkanlah diam kerana engkau akan dihormati dan engkau tidak akan sekali-kali akan kecewa kerana diam.Tetapi engkau mungkin akan kecewa kerana ketawa.

GAMBARAN AL-QURAN TENTANG MANUSIA....



Islam mempunyai pandangan yang tersendiri mengenai personaliti manusia. Pandangan islam mengenai personaliti manusia ini pada asasnya adalah selari dengan tuntutan agama di samping ia secara khususnya adalah bersumberkan kepada al-Quran.Perkara ini amat berbeza dengan personaliti barat kerana dalam perspektif mereka, tiada suatu sumber rujukan khusus dan mantap untuk mereka jadikan panduan.

Oleh itu, kebanyakkan teori khususnya pandangan tehadap personaliti manusia biasanya dibangkitkan adalah berdasarkan kepada pemahaman kognitif mereka dan pemerhatian kepada persekitaran. Lantaran itu, sudah pastilah terdapat kekurangan dan kesilapan yang dapat kita lihat.

Keadaan ini cukup berbeza sekali dengan perspektif atau pandangan islam. Ini kerana sebagaimana yang telah dihuraikan tadi, perspektif manusia pada pandangan islam secara khususnya adalah bersumberkan al-Quran dan hadis Rasullulaah (s.a.w).

PANDANGAN ISLAM TERHADAP MANUSIA :

Melalui situasi ini, islam memandang manusia sebagai makhluk tuhan yang memiliki keunikkan dan keistimewaan tertentu. Sebagai salah satu makhluknya, penciptaan manusia yang mempunyai karekteristik yang mantap adalah bertujuan untuk menjalinkan perhubungan yang utuh antara manusia dengan dirinya sendiri, manusia dengan sesama manusia lain, manusia dengan alam sekitar dan manusia dengan pencipta. Keempat-empat kriteria inilah yang harus dipegang bagi menjadi seorang insan yang mantap dari segi personaliti batin dan zahir.

Selain itu, konsep hubungan manusia dengan dirinya sendiri (hablun minannafsi) bermaksud kesedaran untuk melakukan amal ma’ruf dan meninggalkan nahi mungkar (s.3:110), disamping mengawal diri daripada nafsu-nafsu rendah (s.45:23).

GAMBARAN AL-QURAN MENGENAI MANUSIA :

Melalui sumber al-Quran juga, banyak gambaran mengenai manusia dan kehidupannya dijelaskan.
Antaranya, firman Allah s.w.t dalam surah at-Tin tentang kejadian manusia yang diciptakan dengan bentuk yang sebaik-baiknya.

“Sungguh, kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya..”
(Surah at-Tin :4)

dan rupa yang seindah-indahnya ,
“ Dia menciptakan langit dan bumi dengan (tujuan) yang benar, Dia membentuk rupamu lalu memperbagus rupamu,dan kepada-Nya tempat kembali.”
(Surah At-Taghabun:3)

serta dilengkapi dengan berbagai psikofizik yang istimewa seperti pancaindera dan hati,
“ Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatupun, dan Dia memberimu pendengaran, penglihatan dan hati nurani, agar kamu bersyukur.”
( Surah An-Nahl : 78 )

Agar manusia bersyukur kepada tuhan yang telah menganugerahkan
keistimewaan- keistimewaan itu.

RUJUKAN : KAUNSELOR NIK SYUHAROL APIZO,
KUALA LUMPUR.
AL-QURAN DAN TERJEMAHAN (JAKIM),
PUSTAKA DARUL IMAN SDN BHD.

ALLAHUAKBAR!!!.....



ALLAHUAKBAR!!!

Demi Matahari,
dan sinarnya di pagi hari,
dan bulan apabila ia mengiringi,

Demi siang hari,
bila menampakkan dirinya,
demi malam apabila ia menutupi,
Demi langit beserta seluruh binaannya,
Demi bumi serta yang ada dihamparannya,
demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya,

Allah…Subhanallah,

Allah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan,
beruntung bagi yang mensucikannya,
merugi bagi yang mengotorinya,

Allah…Subhanallah……………

-SNADA-

Thursday, August 27, 2009

ANTARA HAMBA DAN KHALIFAH.............


Sebagai MANUSIA, sebagai petugas/pekerja Allah s.w.t, kita mempunyai 2 tanggungjawab utama yang wajib untuk ditunaikan. Pertama, bertugas sebagai KHALIFAH di muka bumi dan kedua sebagai HAMBA yang harus beribadah hanya kepada Allah SWT. Dan masing-masing tugas tersebut harus dilaksanakan dengan sebaik-baiknya selagi mana nafas masih belum terhenti, dan kaki masih berpijak menumpang di bumi yang fana ini, tempat sementara sebelum menuju tempat yang terakhir, tempat yang abadi, yang kita sendiri pun tidak pasti ke manakah mungkin akan tujunya diri…

*MANUSIA SEBAGAI KHALIFAH MENTADBIR BUMI :

Firman Allah s.w.t: Surah al-Baqarah 30
“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, ‘Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi’. Mereka berkata, ‘Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di muka bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan (memuliakan) Engkau’. Tuhan berfirman : ‘Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui’. “

Firman Allah s.w.t : Surah Al-An'am 165
"Dan Dialah yang menjadikan kamu penguasa-penguasa (khalifah) di bumi. Dia meninggikan sebagian kamu atas sebagian yang lain beberapa derajat, karena Dia hendak mengujimu tentang apa yang diberikanNya kepadamu, sesungguhnya Tuhanmu amat cepat siksaNya, dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".
Sebagai KHALIFAH atau pemimpin, manusia bertanggungjawab untuk mentadbir alam dengan semampu yang boleh dan sebaik mungkin.Menjaga kesejahteraan bersama, dan menjaga kekuasaan yang dimilikinya agar tidak merugikan, dengan berpegang teguh pada Tuhan dan RasulNya.

*MANUSIA SEBAGAI HAMBA ALLAH YG BERTAQWA…

Firman Allah s.w.t : Adz-Zariyyat ; 56
"Dan Aku tidak menciptakan Jin dan Manusia melainkan supaya menyembahKu (beribadah kepadaKu)"

Sebagai HAMBA pula, manusia wajib beribadah hanya kepada Allah s.w.t, baik Ibadah "madhlah", iaitu ibadah yang telah ditentukan Allah, seperti Solat 5 waktu, puasa, haji dan zakat, mahupun ibadah "Ghair Madhlah" iaitu ibadah dalam bentuk amal perbuatan yang baik yang dilaksanakan dengan niat ikhlas kerana Allah s.w.t. Al-Qur'an mengajar kita agar ibadah Solat dan ibadah lainnya, perjuangan hidup dan kematian semata-mata hanyalah untuk Allah s.w.t. Allah s.w.t telah menyediakan alam semesta dengan segala isinya untuk manusia agar diurus, dikelola dan dipelihara dengan sebaik-baiknya, untuk kemaslahatan dan kesejahteraan manusia sendiri.

Firman Allah s.w.t : Surah Al-Jatsiyah 13
"Dan disediakan untuk kamu sekalian untuk mempergunakan segala apa yang ada di langit dan di bumi "

Ibadah di sini bukanlah hanya merujuk kepada amal ibadah berbentuk fardhu ain semata-mata, ramai dalam kalangan masyarakat kita sekarang menakrifkan ‘IBADAH’ hanyalah semata-mata
5 perkara dalam Rukun Islam. Bagi mereka ibadah hanyalah Solat, Puasa, Zakat, Menunaikan Haji dan yang sewatu dengannya, tanpa mengetahui bahawasanya takrif ‘IBADATULLAH’ itu amatlah meluas. Hatta kita beristinja juga adalah ibadah sekiranya diniatkan kerana Allah. PELIK?? Tidak..ianya bukanlah suatu yang pelik, sebab itulah adanya Sunnah nabi berkaitan dengan cara Baginda beristinja. Namun, bukanlah ingin merendahkan martabat Baginda dengan kenyataan di atas. Tetapi untuk menunjukkan kepada kita semua bahawa skop ibadah itu bukanlah hanya terkurung dalam ruang lingkup agama semata-mata. Jangan kita lupa, takrif ISLAM itu sendiri juga adalah satu cara hidup yang syumul, SUBHANALLAH...

RUJUKAN : Ibnu Majah al-Qazwaini
http://www.akhiratcantik.co.cc
Al-Quran dan Terjemahan Mujamma' Malik Fahd
Aliman Establishment,
Beirut Lebanon

MANUSIA MENURUT PERSPEKTIF BARAT...



*PERSONALITI MANUSIA MENURUT PERSPEKTIF BARAT :
(Teori Personaliti Psikoanalisa)

Secara umumnya, teori personaliti psikoanalisa telah dikemukakan oleh Sigmund Freud dan beliau telah dianggap sebagai seorang psikoterapi moden khususnya di barat dan amnya pada masyarakat negara ini.
Menurut beliau, personaliti manusia pada awalnya diistilahkan sebagai topografikal dan boleh dilihat pada akal fikiran manusia yang mana beliau telah membahagikan struktur fikiran manusia ini kepada 3 iaitu alam sedar,alam tidak sedar dan alam prasedar.

Alam sedar merupakan alam di mana manusia mengetahui apa yang telah berlaku dan sedang berlaku terhadap dirinya dan juga persekitaran.Ini misalnya sakit,sunyi,marah dan sebagainya.

Alam tidak sedar pula,merupakan keadaan di mana individu memang tidak menyedari langsung apa yang berlaku.Ini misalnya perubahan-perubahan yang berlaku di dalam sistem saraf kita.

Manakala alam prasedar yang letaknya di antara alam sedar dan alam tidak sedar merupakan keadaan di mana individu sebenarnya tidak menyedari dan tidak tahu yang sesuatu itu berlaku,melainkan jika ia secara sedar memberi perhatian kepada apa yang berlaku itu.Misalnya;detikan jam di dalam pejabat sering tidak kedengaran kerana ditelan oleh suasana bising yang lain.Tetapi,jika individu benar-benar memberi perhatian kepada detikan jam itu,ia pasti akan dapat mendengar detikan jam itu dari saat ke saat.

Peringkat kedua pandangan beliau terhadap personaliti manusia dilihat sebagai teori struktural.Melalui pandangan ini,beliau menumpukan kepada sifat tabii manusia,struktur personaliti dari aspek sifat-sifat seperti id,ego dan superego disamping peringkat-peringkat perkembangan personaliti manusia.
Sifat Tabii Manusia.

Menurut Freud, manusia dilahirkan dengan naluri kebinatangan yang bersifat jahat.Kehidupannya ditentukan dari awal lagi oleh naluri ini.Lantaran dorongan-dorongan dari naluri ini ia boleh bertindak secara tidak rasional dan tidak logik.
Semua kuasa naluri ini tersimpan di dalam suatu sistem tenaga dan kerana itu manusia dianggap sebagai suatu sistem tenaga yang berfungsi sebagai sistem hidrolik.Tenaga ini tidak pernah bertambah dan tidak pula berkurangan atau susut.Tenaga ini sering menjadi rebutan id,ego dan superego kerana sistem yang mempunyai paling banyak tenaga akan berkuasa mengawal tingkah laku dan kehidupan manusia itu.

Tenaga yang berasal dari naluri ini boleh dikatakan terbahagi dua iaitu:

(a)-Tenaga hidup atau naluri hidup atau libido atau eros yang sentiasa berusaha untuk melanjutkan zuriat manusia.Kerana itu ia tidaklah terbatas semata-mata kepada tenaga seks sahaja tetapi meliputi juga usaha-usaha ke arah mengembang,membina dan mendorong manusia ke arah kreativiti.Ia merupakan tenaga pergerakkan atau motivasi yang mendorong manusia kearah mencari keseronokkan dan mengelakkan kesakitan.

(b)-Tenaga mati atau naluri mati atau Thanatos terjelma di dalam bentuk dorongan-dorongan agresif.Kerana itu terdapat pada ketika tertentu manusia cuba menyakiti dirinya sendiri atau membunuh dirinya sendiri ataupun orang lain.

Struktur Personaliti:
Personaliti seseorang itu mengadungi 3 sistem utama iaitu id,ego,superego.

(a)-Id.
Pada pandangan Freud id adalah suatu sistem yang diwarisi.Ia mengandungi desakan untuk keperluan asas seperti makanan,minuman dan seks.Tenaga yang menggerakkan id dipanggil libido sebagaimana yang telah diterangkan pada huraian sifat tabii manusia.Apabila tenaga ini meningkat,tekanan juga akan meningkat yang kemudiaanya mesti dilepaskan atau disalurkan.Id juga bergerak berasaskan prinsip keseronokkan.Apabila ia mahukan sesuatu,ia mahukan dengan cepat tanpa bertangguh-tangguh.Contohnya bayi yang lapar tidak boleh menunggu.Desakan yang paling kuat pada ketika ini ialh untuk memperolehi kepuasan yang segera.

(b)-Ego.
Ego yang bersifat separuh sedar akan beroperasi berasaskan prinsip reality.Ia bertanggungjawab menegndalikan kehendak-kehandak dan desakan-desakan id mengikut cara yang diterima.Sebagai contoh;apabila bayi mula membesar,hasil daripada pengalaman,egonya bertambah kuat.Ia belajar tentang kehendak-kehendaknya yang boleh ditangguhkan dan kadang-kadang matlamt jangka panjang memerlukan pengaibaian jangka pendek.

(c)-Superego.
Superego beroperasi mengikut kesempurnaan dan berfungsi menghalang kehendak-kehendak antisocial id dan menyebabkan seseorang akan merasa bersalah apabila bertingkahlaku tertentu.Ego akan menyeimbangkan kehendak-kehendak id dengan halangan-halangan social (superego).Dengan kata-kata lain ,id dan superego sering berkonflik dan Freud percaya konflik inilah menyebabkan tingkah laku devian.

RUJUKAN : KAUNSELOR NIK SYUHAROL APIZO ,
KUALA LUMPUR.

Mengatasi Kemurungan Berpanjangan........


Kehidupan yang asyik MENEKAN,rasa TERTEKAN berpanjangan,di rumah,ditempat kerja, atau di mana-manapun berada,boleh membawa kepada pelbagai jenis masalah mental termasuk "KEMURUNGAN".

Hari ini bumi basah dilimpahi hujan. Terasa hari berjalan dengan teramat perlahan, malas bergerak dan kurang berminat untuk melakukan apa-apa aktiviti, kecuali TIDUR. Hal ini,mungkin normal memandangkan cuaca sejuk membuatkan diri yang sentiasa ‘dibakar’ kepanasan berasa nyaman dan ingin bersantai menikmati cuaca sejuk selama yang boleh.

Bagaimanapun, jika anda hilang minat terhadap sebarang aktiviti, terutamanya aktiviti kegemaran anda, sepanjang masa tidak kira tempat atau persekitaran, mungkin anda dilanda kemurungan. Di sebalik senyuman ketika di hadapan ahli masyarakat, rakan sekerja dan orang tersayang, seseorang itu tetap berkemungkinan menghadapi kemurungan.

PUNCAnya sukar untuk ditentukan. Ada pesakit yang menderita untuk jangka pendek dan pulih sendiri, ada juga yang sudah lama menderita akibat kemurungan tetapi tidak menyedarinya. Kerap kali juga kita mendengar kata-kata ‘saya berasa murung’ tetapi ada di antaranya cuma bercakap tanpa mengetahui maknanya.

Kemurungan mempunyai definisinya tersendiri bersama simptom tertentu yang menjadi ciri khusus dan penanda aras dalam mendiagnosis pesakit:

*KEMURUNGAN :

Kemurungan adalah sejenis penyakit mental yang banyak berlaku tetapi kurang didiagnosis sehinggalah masalah telah menjadi teruk dan memerlukan rawatan rapi. Hampir kesemua pesakit yang murung mengalami episod mood yang rendah, dan hilang minat sepenuhnya terhadap sesuatu aktiviti yang sebelum ini digemarinya.

Sering kesedihan, rasa cemas atau mudah marah, rasa rendah diri yang ketara, rasa bersalah tidak bertempat, rasa tidak berupaya, gelisah serta kesukaran menumpukan perhatian, mengingati maklumat atau membuat keputusan menjadi antara tanda-tanda kemurungan. Pesakit juga mungkin menyisihkan diri daripada masyarakat, keluarga atau rakan, dan mungkin wujud perasaan mahu atau cubaan membunuh diri.

Mereka yang murung juga mengalami simptom fizikal seperti berat badan atau selera makan meningkat (atau menurun), bangun terlalu awal, kurang bertenaga, sakit kepala, masalah penghadaman dan rasa sakit yang kronik. Orang di sekitar individu yang murung mungkin perasan penampilan yang semakin runsing atau pergerakan semakin perlahan.

Namun, bukan semua individu kemurungan menunjukkan kesemua atau simptom yang sama. Untuk mengelaskan seseorang itu sebagai murung, simptom tertentu (kecuali perasaan ingin bunuh diri) perlu hadir selama sekurang-kurangnya dua minggu.

Di kalangan kanak-kanak pula, simptom murung lebih sukar untuk dikenalpasti dan sering dianggap sebagai ‘membuat perangai’ semata-mata.

*HAKIKAT :

Bagi pesakit yang mengalami kemurungan, meluahkan apa yang terbuku di hati mungkin jalan terbaik untuk melegakan perasaan. Apa yang diperlukan bukan sahaja berdialog dengan doktor, tetapi juga dengan orang tersayang. Hakikatnya, komunikasi adalah satu bentuk terapi yang penting.

Statistik kemurungan global memperlihatkan satu keadaan yang kian membimbangkan. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), kemurungan adalah penyakit keempat paling serius dalam melumpuhkan jiwa seseorang di dunia. Malah, kadar kelaziman penyakit ini juga didapati lebih ketara berbanding hipertensi (tekanan darah tinggi), mahupun diabetes.

WHO turut menganggarkan kadar kematian kejadian bunuh diri akibat kemurungan di rantau Asia Pasifik adalah lebih tinggi berbanding penyakit Tuberkulosis (tibi). Kadar kelaziman kes kemurungan di sesebuah negara adalah pula dianggarkan antara lapan hingga 10 peratus.

Malaysia dalam menuju ke arah pembangunan turut tidak terkecuali daripada menghadapi masalah yang sama di kalangan rakyatnya. Semakin tinggi kadar pemangkin tekanan (stres), semakin tinggi juga kadar kelaziman masalah kemurungan.

Beberapa laporan mendedahkan kira-kira sembilan peratus (hampir 2.5 orang) rakyat Malaysia mengalami kemurungan yang serius. Peratusan ini berada dalam lingkungan sama dengan anggaran purata dunia dengan kemurungan juga merupakan penyakit keempat serius di Malaysia.

Bagaimanapun, dari segi pecahan jantina, kemurungan menjadi masalah ketiga paling serius untuk wanita berbanding ke-10 serius bagi lelaki. Perbezaaan ini jelas menunjukkan betapa masalah ini menjejaskan hidup wanita yang lebih cenderung menghidap kemurungan, termasuk dalam tempoh tertentu selepas melahirkan anak.

*SENYUMLAH... :

Sedikit berita baik! Rawatan sewajarnya boleh membantu sekurang-kurangnya 85 peratus pesakit yang mengalami kemurungan. Pesakit lazimnya boleh menjalani sesi-sesi kaunseling, terapi ataupun menerusi pengambilan ubat anti kemurungan.

Presiden Persatuan Psikiatri Malaysia (MPA), Dr. Yen Teck Hoe menjelaskan kemurungan merupakan satu bentuk gangguan emosi yang paling biasa berlaku, namun ramai yang masih tidak memahami apa itu kemurungan dan tidak dapat membezakannya dengan kesedihan biasa.

Tindakan segera mungkin boleh diambil apabila kita mengetahui diri mempunyai simptom-symptom kemurungan seperti yang telah dijelaskan tadi.
Selain itu, Orang ramai juga perlu belajar mempercayai doktor dan ubat-ubatan kerana diagnosis sendiri tidak akan membantu memulihkan keadaan.

Dan sebagai umat islam, kita kembali kepada asal kejadian kita, daripada datangnya kita dan kepada DIA lah juga kita kembali dan berserah. SesungguhNya Allah s.w.t Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNYa. Barangkali kita tidak menyukai sesuatu namun rupa-rupanya itulah yang terbaik bagi kita. Ingatlah, Allah s.w.t tidak akan membebani hambaNya dengan sesuatu yang tidak mampu hambaNya tanggung.Kembalilah kita pada Rukun Iman yang 6, Percaya kepada QADA' dan QADAR.

Untuk mendapatkan penerangan yang lebih lanjut berkaitan dengan kemurungan, bolehlah layari laman www.psychiatry-malaysia.org.

disunting drpd :Laman Kesihatan,
Utusan Malaysia: Arkib 10/08/2008

Wednesday, August 26, 2009

MENCEGAH DAN MERAWAT KEGELISAHAN

1)menunaikan solat

2)menghapuskan perasaan cinta harta

3)mengutamakan kehidupan akhirat

4)menyakini kekuasaan allah SWT

5)menjauhi dosa dan kesalahan

6)menunaikan kewajipan

KESAN KEGELISAHAN

Kegelisahan menimbulkan:

1)resah dan cemas
2)debaran jantung bertambah cepat
3)Meningkatkan tekanan darah
4)pengsan
5)hilang selera makan
6)tarikan nafas bertambah kencang
7)peluh berlebihan
8)kerap buang air kecil
9)gangguan tidur
10)ketegangan otot
11)gerakan badan bertambah
12)murung dan sedih

JENIS-JENIS KEGELISAHAN

1)kegelisahan realistik
kegelisahan realistik adalah kegelisahan yang dirasai kerana adanya sesuatu ancaman yang nyata yang wujud,atau ancaman yang dijangkakan dalam persekitaran.

2)kegelisahan moral
kegelisahan moral adalah kegelisahan yang terhasil daripada hati nurani atau conscience seseorang individu8.

3)kegelisahan neurotik
kegelisahan neurotik adalah kegelisahan yang timbul daripada perasaan bimbang seseorang yang dia tidak dapat mengawal cetusan naluri-nalurinya sehingga menyebabkan die melakukan sesuatu perkara yang diluar kawalan dirinya.(Fischer,1970 dan Amir,1987)

RANGSANGAN KEGELISAHAN

Penyebab kegelisahan adalah berbeza antara individu dengan individu lainnya.Antara faktor-faktor kegelisahan adalah:

1)kekecewaan
-Kekecewaan berlaku apabila sesuatu perkara yang diingini tidak dapat dicapai sebagaimana yang diharap-harapkan.(Kamal,1996)Contohnya putus cinta,kegagalan dalam peperiksaan,ataupun kematian orang yang dikasihi.

2)konflik
Konflik yang dapat menimbulkan kegelisahan biasanya adalah konflik psikologiyang dialami oleh seseorang individu.
pengalaman trauma
pengalaman trauma dapat didefinisikan sebagai pendedahan yang dialami oleh individu kepada kejadian-kejadian yang pahit edan sangat mengejutkan dan pengalaman tersebut dapat mengancam kehidupan individu itu.trauma dapat menukarkan persepsi peribadi seseorang terhadap realiti.

3) sahsiah diri
ada individu yang mudah berasa cemas dan bertindak keterlaluan apabila menghadapi sesuatu situasi ytang diluar jangkaan.

4)tekanan
tekanan adalah keadaan emosi yang negatif dan tindak balas fisiologi yang berlaku dalam situasi dimana individu menerima ancaman terhadap tujuan dan matlamat penting yang mungkin tidak tercapai.

MANUSIA DAN KEGELISAHAN...

kegelisahan merujuk kepada reaksi emosi yang lazimnya dialami dalam keadaan apabila seseorang individu merasakan dirinya terancam.(Ramli.1990)
Menurut Trimmer(1970),kegelisahan ialah fenomena membela diri,dimana banyak ciri-ciri kegelisahan yang terjadi,antaranya:
1)debaran jantung
2)bukaan anak mata yang luas
3)dan ketegangan urat saraf
Ciri-ciri kegelisahan ini sebenarnya menyediakan seseorang bagi menghindarkan ancaman-ancaman kepada dirinya.
Akan tetapi kegelisahan dianggap sebagai kecelaruan emosi dan penyakit sekiranyareaksi itu muncul tanpa sebab-sebab yang minasabah(Altrocchi,1980)