Friday, August 28, 2009

MATA LAHIR VS MATA HATI...



Mengapa mata hati menafikan,
penciptaan kali kedua (akhirat),
Sedangkan mata lahir telah menyaksikan,
penciptaan kali pertama (dunia),
dengan begitu terang dan nyata??

(Setelah mereka melihat dan memerhatikan makhluk-makhluk yang Kami ciptakan itu)
maka adakah Kami telah lemah dengan ciptaan yang pertama itu (sehingga Kami tidak dapat mengadakannya semula? Tidak! Dan mereka pun tidak mengingkari kekuasaan Kami).
Bahkan mereka berada dalam keadaan keliru dan ragu-ragu tentang ciptaan makhluk-makhluk(hidup semula)dalam bentuk yang baru.. (Surah Qaf 50:15)

CELIK MATA HATI...

Pandangan mata,sifatnya menipu.
Pandangan akal fikiran pula boleh keliru.
Pandangan nafsu selalu melulu.
Pandangan yang paling tepat dan hakiki ialah....
pandangan MATA HATI...

Bermula denga celik Mata Hati..
Usaha memperbaiki diri bukan suatu suratan(destiny),
tetapi suatu perjalanan(journey). Malah tidak keterlaluan kalau dikatakan perjuangan memperbaiki diri adalah satu perjuangan nafas panjang(the long breath war). Kita akan sentiasa berubah, sama ada menjadi orang yang lebih baik atau sebaliknya. Setiap hari proses perubahan sentiasa berlaku. Jika tidak menaik, kita pasti sedang menurun.

Kata bijak pandai : "Orang yang berjaya ialah orang yang hari ininya lebih baik daripada semalam. Orang yang terpedaya, orang yang hari ininya sama seperti semalam. Dan orang yang celaka ialah orang yang hari ininya lebih buruk daripada semalam."
Di manakah kita?..

Pintu kepada perubahan diri ialah kesedaran. Kesedaran (awareness) yang dimaksudkan ialah apabila seseorang itu nampak dengan mata hati-pandanga hidup(woldview) yang sebenar. Celik mata hati inilah yang dinyatakan oleh Allah s.w.t melalui firman-Nya :

"Sesungguhnya penglihatan (mata kasar)itu tidaklah buta, tetapi yang buta ialah hati yang ada di dalam dada(mata hati)."
(Surah al-Hajj 22:46)

Orang yang celik mata hati dapat melihat arah, tujuan, jalan, bekalan, dorongan, halangan dan akhiran hidupnya, yakni menurut pandangan Allah s.w.t.

RUJUKAN&SUNTINGAN : SOLUSI 9

No comments:

Post a Comment